523 keer bekeken

Daan Schuurmans, de antiheld van westenwind

• maandag 19 november 2007 @ 09:28
    #
    reactie op (#) ralph26
    .
  • maandag 19 november 2007 @ 09:19
    #

Het volgende artikel verscheen bij aanvang van het derde seizoen van Westenwind

Hij ziet er onschuldig uit, maar de schijn bedriegt: in de RTL 4-serie "Westenwind"maakt hij gehakt van iedereen die hem voor de voeten loopt. Belust op geld, macht en wraak dendert hij vloekend en moordend door de serie. Toch kan Anton Noordermeer vooral bij de vrouwelijke kijkers geen kwaad doen. Daan Schuurmans (28), de acteur achter de schurk, weet wel waarom. Een indringend gesprek over humor, zijn goeroe Al Pacino en de kick van het acteren."

"Hé gluiperd", roepen voorbijgangers hem op straat soms lacherig toe. Dat is alles. Scheldkanonnades, rotte eieren en tomaten blijven de antiheld van de dramaserie "Westenwind" bespaard. Ondanks de lage streken van Anton Noordermeer houden de kijkers van Daan Schuurmans. "De schurk van een toneelstuk werd vroeger bekogeld of bij de artiesteningang opgewacht en in elkaar geslagen. Maar ik heb tot op heden geen slechte ervaringen. Ik krijg zelfs liefdesbrieven van meisjes van twaalf die met me willen kussen. Erg schattig. Het trekt dus kennelijk toch aan, dat slechte. Het komt misschien ook omdat Anton iets van een 'angry young man'( een 'boze jongeman', red.) heeft. Dat spreekt vrouwen aan. Ze hebben dan zoiets van: kom maar bij me, ik zal je wel troosten, dan hoef je nooit meer te schreeuwen. Of van: we zullen dat beest eens temmen. En het interessante van Anton is, dat hij zich niet laat temmen. Ik denk dat dat ook in zijn voordeel werkt. Hij is boos op iedereen en dat komt natuurlijk ergens vandaan. Daarnaast doet hij slechte dingen, maar dat valt dan minder op. En hij heeft humor. Dat moet je ook niet uitvlakken."

Verademing

Antons gescharrel en getier zijn een verademing in 'Westenwind' , waarin de scheepsbouwfamilies Noordermeer en De Graaf elkaar voortdurend proberen te kielhalen. "Anton maakt het allemaal wat draaglijker, hij zorgt voor tegenwicht. Die humor is heel belangrijk. Voor de serie en voor mij als acteur. Alleen een schurk spelen is te eenzijdig. Hij moet verschillende kanten hebben. Voor een deel zit de grap in het Engelse taalgebruik van hem. Daarmee relativeert hij zijn machogedrag en de dingen die hij uitvreet. Eerst riep Max, Antons vader, steeds: 'Spreek toch eens je moerstaal'. Maar dat is gaandeweg verwaterd. Niemand zegt er meer iets over, behalve dat anderen Anton nu ook in het Engels aanspreken als ze hem willen pakken. Oma kan bijvoorbeeld ineens tegen hem zeggen: 'Goodbye Anton, I don't tolerate losers'. Ik probeer het de laatste tijd wel wat beter te doseren. Anders wordt het teveel van het goede. Alleen het woordje 'fuck' zal ik nooit laten schieten. Het is zo leuk om dat op honderden verschillende manieren te zeggen: kwaad, geirriteerd, verschrikt, triomfantelijk of zelfs lief.... Dat woordje is en blijft heel belangrijk voor Antonius Maximiliaan Noordermeer."

Schuttingwoorden

Daan heeft het Engelse, met schuttingwoorden doorspekte jargon van Anton zelf aan zijn rol toegevoegd. "Het is een slechterik en ik heb de ultieme 'bad guy' als voorbeeld genomen: Tony Montana uit de film 'Scarface' . Dat karakter dat Al Pacino speelt, is een inspiratiebron voor mij als acteur, maar misschien nog wel meer voor de figuur Anton Noordermeer. Anton wil heel graag een schurk zijn. Dat is, denk ik, het grappige van hem. Hij is het niet echt, maar wil het dolgraag zijn. Daar gebruikt hij onder anderen Tony Montana voor. Later in de serie komt Anton een vriend uit het verleden tegen die net als hij die termen bezigt. Daar blijkt uit dat ze samen een voorliefde voor 'Scarface' hadden. Ik ben sowieso een enorm bewonderaar van Al Pacino. Er hangt een grote poster van hem in mijn huis en als ik auditie moet doen, kniel ik daar even voor en hoop ik dat hij mij kracht en sterkte geeft. Onzin natuurlijk, maar het lijkt of het helpt. Hij is, op afstand, een leermeester voor me, een goeroe. Ik hoop dat ik hem ooit nog eens in levenden lijve ontmoet en dat ik tegen hem kan zeggen: 'Meneer Pacino, hartelijk bedankt voor de lessen'. Maar ik heb me wel voorgenomen hem niet meer te gebruiken als de rol van Anton Noordermeer ophoudt te bestaan. Ik moet hem toch een keer loslaten en op eigen kracht verder gaan."

Opgefokt

Moet hij zichzelf veel geweld aandoen om een gewiekste lamlendeling als Anton te kunnen vertolken? "Nou, veel... Anton is een onwaarschijnlijk snelle denker. Hij staat eigenlijk nergens bij stil. Dat doe ik zelf wel, maar ik merk dat ik zijn snelheid overneem als ik aan het werk ben. Niet dat ik in zijn huid kruip, zo'n acteur ben ik niet. Maar als je hem zo lang en zo intensief speelt als ik, neem je Anton toch met je mee. Zijn snelheid, zijn maniertjes. Ik heb nu een week vrij en ik merk duidelijk dat ik een beetje rustiger word. Anton is zeer opgefokt, terwijl ik vrij relaxed ben. Hij rent zijn dood tegemoet en ik wil het leven graag eerst van alle kanten bekijken voordat ik de dood in de armen sluit." Dat neemt niet weg dat Daan zijn alter ego een warm hart toedraagt. "Ik  ben erg dol op die rol. Anton Noordermeer is absoluut een vriend van me. Ik kijk in wezen net zo naar hem als het publiek. Dat is ook de enige manier om hem te spelen. Je kunt iemand heel goed begrijpen zonder hem zelf te zijn. Dat is eigenlijk het verhaal."

Nachtmerries

En zijn slechte kant dan? Heeft hij daar geen moeit mee? "Ik denk dat in iedereen, dus ook in mij,  een Anton Noordermeer schuilt. Daarom houd ik zo van acteren. Ik heb alles in me, het slechte en het goede. Alle rollen die je speelt zitten in jezelf. Daar ga je naar op zoek, dat vind ik het interessante van het vak. Je kruipt niet in iemands huid: hij zit er al in en jij haalt hem eruit. Het is het idee van de geest in de fles: je wrijft erover en hij komt tevoorschijn. In mij zitten kennelijk nog honderden andere personen. Ik ben een Hamlet, ik ben een Romeo, ik ben een Orthello, ik ben alles. Dat klinkt simpel, maar het is onwaarschijnlijk ingewikkeld om al die karakters in jezelf op te zoeken. Sommigen staan ver van je bed en dan moet je diep graven." In één opzicht verschilt de acteur zeker van Anton: hij heeft een geweten. "Ik droom de laatste tijd veel over gevangenissen en groepen mensen die achter me aan zitten en me kwaad willen doen. Zo'n rol is toch wel iets waarvan je onderbewustzijn zegt: waar ben je mee bezig? Heel idioot. De engste nachtmerries heb ik erover gehad, zo eng dat ik mijn vriendin moest wakkermaken om te vragen of ze even mee wilde lopen naar de wc. Dat durfde ik niet alleen. Het bewijst dat ik een geweten heb. Iedereen heeft dat volgens mij, zelfs de grootste ploert. Het zou wel mooi zijn als Anton uiteindelijk ook last krijgt van zijn geweten. Maar dat laat ik aan de schrijvers over."

Volmaakt geluk

Wat voor iemand is Daan zelf, buiten het vak dat hij met zoveel hartstocht en fanatisme beoefent? "Ik ben in principe een rustig mens, niet zo'n adrenalinejunk als Anton. Ik heb al bijna zes jaar een verhouding met mijn vriendin Hagar, ben lief voor mijn moeder, echt een familiemens, totaal geen branieshopper. In een discotheek zul je me niet gauw zien, ik doe geen gekke dingen, gebruik geen drugs. Acteren is mijn grootste kick. Daar draait mijn leven om, daar ligt mijn hele geluk. Ik heb voor de grap wel eens tegen Hagar gezegd dat ze op een gedeelde eerste plaats staat, samen met het spelen. Ik zie het ook niet als werk, het is een deel van me. Op de toneelschool zeiden ze: 'Als Daan niet mag acteren, gaat hij dood'. Dat is best mogelijk. Het is een passie. In drukke periodes ervaar ik op sommigen momenten het volmaakte geluk. Dan denk ik: als het nu afgelopen zou zijn, zou ik dat niet zo erg vinden. Je hebt geen angst meer, je hebt rust. Dat ervaar ik met spelen en dat heb ik nergens anders mee. Je moet altijd zoeken naar het perfectioneren  van een rol, naar de ultieme acteerprestatie. Dat werkt verslavend. Ik heb het nodig, zoals Anton het gevaar en die pillen nodig heeft en ik wil steeds meer."

Bron: Televizier

gewijzigd op 31 januari 2008 08:33 door RALPH26
    Gewijzigd op 2007-11-19 09:28:11